logo

Αθηνά Αρσένη: Η νεαρή σκηνοθέτης από την Ιθάκη μιλά στο AthensMagazine.gr!

02 Φεβρουαρίου 2015

Συνέντευξη - Αθηνά Αρσένη: Η νεαρή σκηνοθέτης από την Ιθάκη μιλά στο AthensMagazine.gr!

Η πορεία της στο θέατρο μπορεί να μην περιλαμβάνει Σειρήνες, Λαιστρυγόνες, Κίρκη και άλλους σταθμούς όπου άφησε το στίγμα του ο πολυμήχανος μυθικός βασιλιάς του νησιού της, περιέχει όμως… Λωτοφάγους, ατέλειωτες ώρες προβών στο σανίδι και παραστάσεις που έχουν πολλά να πουν στον θεατή. Όπως και ο Οδυσσέας λοιπόν ξεκίνησε από την Ιθάκη για να καταλήξει και πάλι σε αυτή. Η σκηνοθέτης Αθηνά Αρσένη μας μιλά για το Πορτραίτο της Ντόρα που παίζεται στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων για πρώτη μάλιστα φορά στην Ελλάδα, τον Τριγωνοψαρούλη, τους Λωτοφάγους αλλά και την δική της Ιθάκη.

Συνέντευξη: Μπάμπης Δούκας (cdoukas@dousiscom.gr)

 

– Ποια είναι η νεαρή σκηνοθέτης Αθηνά Αρσένη; Πώς θα σύστηνες τον εαυτό σου στο ευρύ κοινό;

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Ιθάκη, ολοκλήρωσα όμως το σχολείο στην Αθήνα και έπειτα έφυγα για σπουδές στην Αγγλία, όπου έκανα και το μεταπτυχιακό μου στο σωματικό θέατρο. Σου ομολογώ πως είδα τρομερά μοντέρνα και καινοτόμα πράγματα που δεν είχα καν φανταστεί. Πάντα αγαπούσα το θέατρο, από πολύ μικρή, το είχα το μικρόβιο, φαντάσου στο σχολείο ζήταγα πάντοτε τους πρωταγωνιστικούς ρόλους -όπως και όλα τα παιδάκια άλλωστε-, οπότε ήξερα μέσα μου πως θα ασχοληθώ με αυτό. Όταν επέστρεψα λοιπόν στην Ελλάδα και ψάχνοντας για δουλειά, έψαχνα παράλληλα και μια θεατρική ομάδα να σκηνοθετήσω. Στόχος μου πάντα ήταν το θέατρο. Το έκανα λοιπόν αρχικά στα Εξάρχεια στο Νosotros, όπου δεν είχαμε βάλει καν εισιτήριο. Εκεί ανεβάσαμε και την πρώτη παράσταση των Λωτοφάγων, σε θέατρο επινόησης (χωρίς κείμενο, με αυτοσχεδιασμό).

– Η αφορμή ποια ήταν για να ξεκινήσουν οι Λωτοφάγοι και πώς προέκυψε το όνομα της ομάδας;

Γενικά σαν Λωτοφάγοι θέλαμε να πούμε πράγματα με τα μάτια ενός νέου ανθρώπου όταν ξεκινήσαμε (το 2008). Το «Λωτοφάγοι» νομίζω ήταν το ιδανικότερο όνομα δεδομένου ότι καταγόμαστε από την Ιθάκη. Τρως το λωτό και σε ταξιδεύουμε – αυτό ήταν το σκεπτικό. Να ξεχνάς για λίγο τα προβλήματα και την καθημερινότητα παρακολουθώντας θέατρο. Η αφορμή πάντως ήταν η όρεξη για δημιουργία μέσα από μια πιο σύγχρονη, καινοτομική ματιά.

– Κατάγεσαι από μια κάπως… καλλιτεχνική οικογένεια ( σ.σ. ο αδερφός της Αθηνάς, Γιάννης Αρσένης, είναι επίσης σκηνοθέτης). Πόσο επηρέασε αυτό τις αποφάσεις σου;

Όντως! Αρχικά ο πατέρας μου (σ.σ. επί σειρά ετών δήμαρχος Ιθάκης) είχε ιδρύσει το Φεστιβάλ Θεάτρου στην Ιθάκη. Έτσι από πολύ μικρή βρισκόμουν όλη μέρα μέσα στα θεατρικά δρώμενα του νησιού. Σε όλη τη διοργάνωση και δεν μπορούσα να ξεφύγω. Κάθε καλοκαίρι ήμουν ανάμεσα σε ανθρώπους του θεάτρου, έβλεπα τις παραστάσεις, άκουγα τις συζητήσεις μετά, οπότε όλο αυτό με είχε θαμπώσει! Και η μητέρα μου είχε κάποια σχέση με την τέχνη, οπότε μάλλον ήταν μέσα στο DNA μας. Ο Γιάννης με τον κινηματογράφο, εγώ με το θέατρο. Και πολλές φορές συνεργαζόμασταν, όπως τώρα στοΠορτραίτο της Ντόρα.

– Εκ διαμέτρου αντίθετες παραστάσεις ωστόσο ο Τριγωνοψαρούλης με το Πορτραίτο της Ντόρα. Για ποιο λόγο επίλεξες αυτές τις δύο παραστάσεις;

Αρχικά, όσον αφορά τον Τριγωνοψαρούλη θέλαμε από πέρυσι να ανεβάσουμε μια παράσταση για παιδιά. Και επιλέξαμε το έργο του Βαγγέλη Ηλιόπουλου, που μας εμπιστεύθηκε και μας έδωσε τη νέα περιπέτεια του Τριγωνοψαρούλη –Τριγωνοψαρούλη, μην εμπιστεύεσαι ποτέ …αχινό!– που είναι από τους πιο γνωστούς ήρωες στην ελληνική παιδική λογοτεχνία. Τώρα το Πορτραίτο της Ντόρα είναι κάτι πιο σοβαρό, για πιο… μεγάλα παιδιά. Εγώ είχα πρωτοσυναντήσει αυτό το έργο στην Αγγλία το 2005, που το ανεβάσαμε ως τελική πτυχιακή για Bachelor. Tότε εγώ είχα κάνει τις χορογραφίες και ήμουν βοηθός σκηνοθέτη. Είχα φανταστεί από τότε αυτό το έργο με πιο σύγχρονες εικόνες, σε πιο σουρεαλιστικό σκηνικό. Έτσι το πρότεινα στα κορίτσια, καθώς ψάχναμε ένα έργο εξερεύνησης της γυναικείας φύσης. Και νομίζω ότι η Ντόρα ήταν η αφορμή για εμάς τις 4 (σ.σ. τις τρεις ηθοποιούς της παράστασης και την Αθηνά) να εξερευνήσουμε το βάθος της φύσης μας, να βρούμε κατά κάποιο τρόπο την Ιθάκη μας.

«Τριγωνοψαρούλη, μην εμπιστεύεσαι ΠΟΤΕ ...αχινό!»: Η κορυφαία παιδική παράσταση επιστρέφει για 2ο χρόνο στο θέατρο Eliart!
– Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε στο ανέβασμα του Πορτραίτου της Ντόρα;

Δύσκολο κείμενο, ποιητικός λόγος, τρεις κοπέλες να κάνουν 5 ρόλους. Ειδικά στο τελευταίο είναι αρκετά δύσκολο: να κάνεις τον θεατή να καταλάβει πότε μιλάει ποιος και να είναι ξεκάθαρο αυτό. Αυτό αποτέλεσε και μια σκηνοθετική πρόκληση για μένα, ο συνδυασμός αυτών των δύο πραγμάτων.

– Ποια στοιχεία της παράστασης πιστεύεις πως είναι αυτά που θα τραβήξουν κάποιον;

Σίγουρα ο Φρόιντ σαν προσωπικότητα και σαν οντότητα, αλλά και η ίδια η αληθινή ιστορία της Ντόρα και ο χαρακτήρας της καθεαυτός. Όπως επίσης και το γεγονός πως είναι η πρώτη φορά που ανεβαίνει στην Ελλάδα η συγκεκριμένη παράσταση.

– Δεν σε φόβισε το γεγονός πως ακριβώς είναι η πρώτη φορά που ανεβαίνει στην Ελλάδα η συγκεκριμένη παράσταση υπήρχε μεγάλο ρίσκο;

Εννοείται πως έκρυβε μεγάλο ρίσκο και είναι κάτι που εισπράττω. Υπάρχουν παραδείγματος χάριν θεατές που λατρεύουν την παράσταση και υπάρχουν θεατές που μπορεί να μην τους αρέσει καθόλου. Εμείς πάντως στοχεύαμε να περάσει το κείμενο στον θεατή, ασχέτως αν δεν το καταλαβαίνει 100%, αλλά να πάρει στοιχεία ονείρων, φαντασίας, αναμνήσεων, ρεαλισμού, πραγματικότητας. Αυτό που θέλω εγώ σαν σκηνοθέτης είναι να έρθει κάποιος και να φύγει έχοντας μαζί του ήχους, εικόνες και αναμνήσεις της παράστασης και μια σκέψη εξερεύνησης για το ίδιο το έργο.

«Το πορτραίτο της Ντόρα»: Για πρώτη φορά στην ελληνική γλώσσα στο ΚΕΤ!
– Γιατί προτίμησες τη σκηνοθεσία και όχι την υποκριτική;

Έτυχε. Ξεκίνησα από γενικές γνώσεις στο θέατρο. Η υποκριτική και η σκηνοθεσία είναι μεγάλες αγάπες. Κατέληξα στο ότι και τα δύο ταυτόχρονα και σωστά δεν μπορείς να τα κάνεις. Η σκηνοθεσία με κερδίζει με τα χρόνια.

– Είσαι ο δημιουργός του Athens Bar Festival. Είναι η επιτυχία του φεστιβάλ αυτού ένα στοίχημα για εσένα;

Ναι! Το A.B.T.F. γίνεται ανά δυο χρόνια για να είμαστε όσο περισσότερο γίνεται οργανωμένοι. Η επιτυχία του νομίζω ότι κρύβεται πίσω από την σύνθεση του κόσμου που το πλαισιώνει αλλά και την ελεύθερη είσοδο.

– Έχοντας σπουδάσει στην Αγγλία, τι είναι αυτό που σε έκανε να επιστρέψεις στην Ελλάδα και να δραστηριοποιηθείς καλλιτεχνικά;

Ο ήλιος, φίλοι, οικογένεια και ο αυτός ο γλυκός και κοινωνικός τρόπος ζωής του Έλληνα.

– Το επόμενο βήμα και τα μελλοντικά σου πλάνα;

Ένα καλλιτεχνικό φεστιβάλ στην Ιθάκη που θα φέρει δημιουργούς και θεατές από την Ελλάδα, αλλά και όλο τον υπόλοιπο κόσμο στο νησί του Οδυσσέα που είναι μια διαχρονική πηγή έμπνευσης.

Categories: Άρθρα-Συνεντεύξεις